torstaina, marraskuuta 09, 2006

Isosisko.

Mealta kysyttiin useasti haluaako hän isosiskoksi. Joo. Oli vastaus. Sanottiin, että vauva on sitten äidin sylissä paljon. Eikä. Mä olen siinä. Sen kummemmin asiaa ei otettu puheeksi. Ei siis kerrottu että meille nyt tulee se vauva ja sinusta tulee isosisko.

Sitten yhtenä päivänä hoitotäti kysyi multa, että tuleeko teille vauva. Minä olin aivan yllättynyt, etten tiennyt mitä muuta vastata kuin että joo. Mutta se on vielä niin alussa. Se siihen, että kun tuo Mea on kertonut kaikille (!) että teille tulee vauva. Kivaa. Mitä jos sattuu jotain?

Seuraavana päivänä toinen hoitotäti kysyi samaa. Sanoin, että joo tulee, ensikesänä vasta, eli tosi alussa ollaan.

------------------
Seuraavassa Mean synnytysjuttua..

Mea on siis meidän ainokainen tällä hetkellä. Mea syntyi huhtikuussa 2003. Läheltä meni ettei tullut syntymäpäiväksi 20.04.2003. Mutta Mea syntyi laskettuna päivänään, eli pitkäperjantaina. Tosin päivä ei ollut liian "pitkän" tuntuinen, onneksi. Eli synnytys kesti sellaset 8 tuntia. Sairaalassa olin jo 4 senttiä auki, mutta sitten pienen takapakin jälkeen kohdunsuu sulkeutui 8 senttiin, josta tilanteesta Mea syntyi. Imukuppisynnytys on synnytysmuotona. Aika ikävän tuntuista, varsinkin kun imukuppi irtosi noin kolme kertaa ja kaksi kätilöä painoa vatsan päältä. Vastaanottamassa oli kätilön lisäksi päivystävä lääkäri ja lastenlääkäri. Mitään traumaa synnytyksestä ei jäänyt ja mulla kipukynnyskin on niin suuri, että selvisin ilokaasulla ja aquarakkuloilla ja kipulääkkeellä. Sanottiin vain ohjeeksi, että seuraava lapsi ei saa olla näin iso, joka alateitse syntyy. Mea painoi 3930g ja oli jäädä vielä olkapäistäkin kiinni. Mä olen aina sanonut, että mulla on tasapaksu lantio, ei mitään kaarevaa kaunista naisenvartaloa, pökkelö mikä pökkelö. Enemmän traumaa aiheutti synnytyksen jälkeen. Mea joutui sinivalohoitoon bilirubiinin vuoksi. (Vastasyntyneen keltaisuus johtuu veren liian korkeasta bilirubiinitasosta. Bilirubiini on keltaista pigmenttiä, jota muodostuu vanhojen punasolujen hajotessa. Normaalisti maksa hajottaa bilirubiinin ja se poistuu elimistöstä. Vastasyntyneellä bilirubiinia hajottava entsyymi ei kuitenkaan toimi täydellisesti ja niinpä hän saattaa muutaman ensimmäisen päivän aikana kellastua.) Eli siellä joutui pötköttelemään koko vierihoitoajan. Tuotiin vaan rinnalle syömään. Muut äitit sai hoitaa omaansa vieressään, jopa nukkua öitä vauvansa kanssa. Mä en. Sitten yhtenä päivänä vaan sanotaan, että te lähette nyt kotiin. Mitä. Me. Kotiin. Apua. Apua. No, hyvin se meni. Käytiin kerran tarkistuskäynnillä sairaalassa keltaisuuden vuoksi, ja tutustuttiin sitten kotona paremmin. Mutta kaiken kaikkiaan vähän huonosti hoidettu tuo vauvan sinivalohoito ja äidin tutustuminen vauvaan.

Keltaisuudesta voit lukea lisää Imetystukilistalta.

Ei kommentteja: